Co je to PDR?

Karoserie automobilu je v prvovýrobě ošetřena speciálními antikorozními a ochran nými prostředky, které zaručují karosérii dlouhou životnost. Materiál karosérií je také zpracován různými tepelnými úpravami a jsou do něj přidávány různé prvky, které materiálu určují jeho vlastnosti.

Popis metody:

Vyrovnávání se provádí dvěma způsoby. 1) z vnitřní části karoserie, 2) z vnější části karoserie. Pro opravy z vnitřní části karoserie se používá speciální nářadí z ušlechtilé oceli. Pro opravy z vnější části karoserie kladivo se zpětným rázem, plastové přísavky s lepidlem  a specielní trny pro zaklepávání. V případě potřeby je místo opravy odstrojeno. Oprava probíhá v čistém prostředí bez použití velkých zařízení. Riziko zašpinění nebo poškození vozu je tím minimalizováno.

Použití metody „PDR“:

  1. Poškození karoserie z běžného provozu, deformace z parkovišť (promáčkliny od dveří okolních aut, nákupních vozíků atd)
  2. Rozmary počasí (důlky po krupobití, popadané větve atd)
  3. Úmyslné poškození kopnutím či opřením.

Porovnání metody „PDR“ s klasickou metodou oprav karosérií:

Klasické metody oprav plechů karosérií se skládají mimo jiné z broušení povrchu a navařování různých přípravků pro vyrovnání plechů. Tím dochází k narušení všech výše uvedených originálních úprav materiálu a povrchu karosérie, čímž se zkracuje životnost materiálu. Na těchto opravovaných místech zpravidla nejrychleji dochází ke korozi. U klasické metody velmi záleží na kvalitě přípravy povrchu před lakováním, takovéto opravy jsou poté velmi často rychle rozpoznatelné. Často jsou zde vidět různé stopy po broušení, smetí v laku, potekliny, o jiném odstínu barvy nemluvě.Vzhledem k použité technologii není nově nalakovaný povrch již tak kvalitní jako originální lak. Záruku na korozi u takto opraveného místa nelze uplatnit.

Oproti tomu u metody „PDR “, což se dá česky nazvat jako “Opravy deformací karosérie bez narušení laku“ nedochází k žádnému narušení vrstev karosérie ani ovlivnění vlastností materiálu. Na povrchu také zůstává původní lak. Odpadá tedy problém s nekvalitně nalakovaným povrchem, namíchaným odstínem, kvalitou barvy atd.

Pro dosažení velmi vysoké úrovně opravy je však důležitá dlouholetá praxe. Doporučujeme obrátit se na specialisty z dlouholetou praxí, nebo dát alespoň na doporučení někoho, kdo má s takovým specialistou nějakou zkušenost.

Porovnání cenové kalkulace opravy blatníku:

standartní oprava:

  • odstrojení, strojení: 500 Kč
  • klempířská oprava: 300 kč
  • laková oprava(tmelení,střik,leštění): 1500 kč
  • doba opravy až jeden týden
  • cena celkem: 2300 kč

PDR:

  • odstrojení, strojení: bez odstrojení
  • klempířská oprava: 1200 kč
  • laková oprava(tmelení,střik,leštění): bez lakování
  • doba opravy: dvě hodiny
  • cena celkem: 1200 kč

Shrnutí výhod metody „PDR“

  • Zachovává původní lak karoserie
  • Časově nenáročný proces ve srovnání s klasickou metodou
  • Finančně příznivější ve srovnání s klasickou metodou (o 30 – 50%)
  • Takto opravitelné místo na karoserii je téměř neodhalitelné
  • Zachovává původní vzhled karoserie
  • Zachovaná záruka od výrobce na prorezivění karosérie
  • Nenarušuje tepelné zpracování základního materiálu (plechu)
  • Nenarušuje ochranné antikorozní vrstvy na karosérii

Rizika při opravách metodou „PDR“

Největší riziko přinášejí opravy částí karoserií které již byly v minulosti opravovány klasickou metodou jako lakování a tmelení. Taková místa způsobují při opětovné opravě karoserie praskání laku či jeho úplné vytržení při vyrovnávání. Záleží zde na kvalitě předešlé opravy. Dalším problém přinášejí ostré zlomy v deformacích a hrany karoserií. v takovém místě může také dojít k popraskání laku, zde však hraje velkou roli šikovnost a zručnost specialisty. Nelze tudíž zaručit zachování laku.